Werkgevers enquête arbeid 2012 – Methodologie en beschrijvende resultaten

De Werkgevers Enquête Arbeid (WEA) geeft informatie over de stand van zaken op het gebied van arbeid in bedrijven en instellingen in Nederland. Hoe staat het met de arbeidsomstandigheden en de arbeidsverhoudingen? Wat doen bedrijven aan sociale innovatie en sociaal beleid? Hoe gaan werkgevers om met arbeidspotentieel met een grote afstand tot de arbeidsmarkt? De WEA geeft antwoord op deze vragen.

De WEA is een tweejaarlijks representatief vragenlijstonderzoek onder ruim 5.000 bedrijven en instellingen in Nederland. Het doel is ontwikkelingen in organisaties te volgen op het terrein van arbeid. De WEA is een gezamenlijk initiatief van TNO en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De eerste meting onder werkgevers vond plaats in 2008, de tweede in 2010, en de derde in 2012.

De WEA omvat de volgende thema’s:

  • Organisatiekenmerken (rechtsvorm, jaar oprichting),
  • Arbeidsomstandigheden,
  • Arbeidsverhoudingen, arbeidsvoorwaarden, arbeidsrelaties,
  • Sociale zekerheid,
  • Bedrijfsbeleid (innovatie, hiërarchie, flexibilisering, ICT-beleid),
  • Personeel (arbeidsmarktbeleid en sociaal ondernemerschap, duurzame inzetbaarheid),
  • Kenmerken en opbouw van het personele bestand,
  • Bedrijfsresultaat (productiviteit, omzet en winst), en:
  • Ziekteverzuim.

Deze publicatie is de methodologische verantwoording van de derde meting van de WEA in 2012, en geeft bovendien een overzicht van de eerste resultaten in 2012, en van de ontwikkelingen in de jaren 2008 – 2010 – 2012.

Downloads